Weer

maandag 18 juli 2011

Tips

Voor diegene die de Mont Ventoux nog niet hebben beklommen heb ik de volgende tips.
  • Train zoveel mogelijk. Probeer dit 2 of 3 keer per week. Doe eventueel mee met toertochten. Zijn er geen heuvels bij je in de buurt, kies dan als alternatief om af en toe op een zwaar verzet te trainen. Trainen tegen de wind in is ook een optie.
  • Ga je in de zomer? Vertrek dan zo vroeg mogelijk in de ochtend om de vliegen in de bossen te vermijden
  • Gebruik eventueel zonnebrand crème. De zon brandt op de top.
  • Fiets je eigen tempo en luister naar je lichaam. Hoe lang je erover doet is niet belangrijk, als je de top maar haalt. Schaam je er niet voor als je door een persoon op een heel oude racefiets wordt ingehaald, terwijl jij op een dure carbon rijd.
  • Als je eenmaal 'in het rood' rijdt, is het bijzonder lastig om je hartslag omlaag te krijgen. Een hartslagmeter kan je daarbij helpen. Vertrouw op de kennis en ervaring die je daarmee tijdens je training hebt opgedaan. Ga niet boven je omslagpunt rijden; de hartslagmeter liegt niet. Vooral bij extreme warmte is het gebruik van een hartslagmeter aan te raden.
  • Heb respect voor de berg. Neem alles wat de berg geeft: een sprietje schaduw, een beetje wind mee of een stukje minder steil. Gebruik die zaken niet om te versnellen, maar om te herstellen, of te drinken.
  • Gooi geen afval van je eten langs de weg, maar neem deze mee naar boven en deponeer ze daar in de prullenbak. Doe dit ook tijdens je trainingen. Dit kost je weinig moeite.
  • Denk niet " vandaag is mijn dag, de rest kan stikken" heb respect voor de verkeersregels en verkeersdeelnemers. Ik merkte dat verkeersdeelnemers meer respect voor elkaar hebben, dan dat ik in Nederland ervaar. Automobilisten laten je tijdens de afdaling gaan, want je bent immers sneller dan hun. Als je zeker weet dat je niet meer sneller kunt dalen geef de automobilisten een teken dat ze jou kunnen inhalen. Dat waarderen ze enorm.
  • Neem 2 uur van te voren als ontbijt zoveel mogelijk zoetigheid en koolhydraten. Ik heb op die dag 4 sneetjes bruin brood, met boter en veel jam genomen en daarna een banaan. Drink koffie of thee met veel suiker en drink op het laatst genoeg water.
  • Drink onderweg zoveel mogelijk en gebruik energiegel als voeding. Van vast voedsel kan je maag gaan protesteren.
  • En, heel belangrijk....zorg dat je fiets tip top in orde is. Niets is zo erg om met pech te stranden.
  • Geef eens een duimpje aan diegene die het erg moeilijk hebben.
  • Nog meer tips.....klik dan op deze link.

Mijn dank

Graag wil ik de volgende personen bedanken, want zonder hun had ik geen perfecte fietstocht kunnen maken.

Bert:
Mijn begeleider, verzorger en ploegleider en uiteraard zijn bereidheid om de reis te willen maken.

Anita:
Mijn grote steun, die mij geholpen heeft om zoveel mogelijk te trainen en te verzorgen

Mijn ouders en schoonouders:
Voor hun steun en aanmoediging

Mijn vrienden en collega's:
Voor hun steun en aanmoediging

Dorry en Twan:
Bedankt voor de bloemen ;)

Dag 4 - 16 juli

Het was een gewone ochtend. Eerst lekker ontbijten, opruimen. Nog natafelen met een bakje koffie.
We waren ons aan het bedenken wat we verder allemaal konden gaan doen. NEE, niet de Mont Ventoux op. Die hadden we intussen al zo vaak gezien.....
We konden een lavendelmuseum gaan bezoeken waar ze overheerlijke Lavendelhoning maakten, of bezichtigen van een of andere stad of dorp waar we dan een lekker hapje konden eten en drinken.
Eigenlijk was dit allemaal niet zo'n fijn idee. Bert zou dan weer veel gaan rijden, terwijl hij de volgende dag ook nog 1000 Km voor de boeg had.

Daarom stelde Bert voor om alles af te breken en richting Luxemburg te vertrekken en daar op een camping alles weer op te zetten.
We zouden daar ook van de rest van de dag kunnen genieten en dan de volgende dag richting Zuid Limburg vertrekken. Hij wist wel een leuke camping waar je lekker kon eten.
Nou, het idee van Bert leek me wel wat, want niets is zo fijn om weer thuis te zijn. En hoe eerder hoe liever want ik miste mijn liefje zo.

Nadat we besloten hadden om definitief naar Luxemburg te gaan, zijn we meteen gaan opruimen en hebben we Bert zijn Zweedse tank (= Volvo stationwagen) volgepropt.
Daarna wat campinggasten handjes geschud en bedankt voor het leuke gebaar (zoals de fles rosé die we hadden gekregen om mijn overwinning te vieren) en toen zijn we vertrokken.

Aan het begin van de reis hadden we al meteen file. In 3 uur 150 Km gereden. Het schoot maar niet op. Maar daarna, waren de goden ons goed gezind en konden we gelukkig flink doorrijden. Het is Bert zelfs gelukt om de file in Lyon te ontwijken.
Eenmaal onderweg zei Bert dat we misschien toch naar huis kunnen, want hij leek zich beter te voelen dan op de dag dat we vertrokken. Hij kon de rit wel aan.
TommieTommie gaf aan dat we rond 22 uur thuis konden zijn incl. de pauzes.
Ik natuurlijk blij, want ik miste mijn liefje wel erg, maar ik ging ervan uit dat we toch in Luxemburg moesten overnachten. Je weet immers nooit wat we onderweg gaan meemaken.
Door de regen in Luxemburg hebben we uiteindelijk de knoop gehakt en zijn we door gereden. Een tent opzetten en afbreken in de regen is niet echt een leuke bezigheid en ik was dolblij. Ik zou vanavond dus bij mijn liefje zijn....haha.

Eenmaal thuis aangekomen heb ik Anita, mijn vrouw, lekker doodgeknuffeld en onze vriendin Dorry een zoentje gegeven
Ondanks de mooie reis was ik enorm blij dat ik thuis was.

Daarna snel mijn spullen uit de auto gehaald, want Bert wilde ook snel thuis zijn.

Daarna heb ik even een lekker warm bad genomen en heb ik Anita en Dorry mijn ervaring van de vorige dag verteld en ongeveer om 24 uur kroop ik, met een voldaan gevoel, lekker onder de wol.